Videoblog: 3 simple metoder til at improvisere i stil med Django Reinhardt

Opdateret: 26. juni 2018

Video og tekst, der giver tre simple metoder som let kan bruges på numre som går i mol, fx. Joseph Joseph, Minor Swing, Minor Blues og Douce Ambiance.




Alle tre metoder tager udgangspunkt i den første frase i nummeret Joseph, Joseph. Et klassisk nummer fra gypsy jazz repertoiret. Det går i A mol. Og de første 6 takter spiller man en Am6, så man har god tid og plads til at prøve metoderne af :)


1) Down stroke teknik

Første metode handler om højrehåndsteknik. Og som navnet antyder, så betyder det, at man skal lave nedslag når man slår de enkelte strenge an. På den måde får man den kraftige og tydelig lyd, som Django er så kendt for.


De første fire toner i melodien er E, A, C, E. Og de spilles på hver deres streng; A, D, G, B. Så hver gang man rammer strengene, så skal man slå ned af med plektret.





"Især at spille en halv tone under kvinten giver denne her lidt skæve og dystre lyd, som Django var så kendt for"









2) Arpeggioer

Anden metode handler om arpeggioer. Django brugte ofte arpeggioer når han improviserede. Arpeggio betyder 'brudt akkord'. Dvs at man bryder en akkord op, og spiller akkordens toner hver for sig. På den måde kan man lave lange, hurtige og flotte løb.


Den første frase i Joseph Joseph er faktisk en Am-arpeggio. Fordi man spiller de tre toner fra en A mol treklang; A, C, E (grundtone, terts, kvint). Man spiller nemlig tonerne E, A, C, E.


Django spillede ofte mol-6 akkorder. Og Joseph Joseph spiller man normalt også med mol-6 akkorder. Derfor kan man også spille Am6 arpeggioer i nummeret.


3) Spille omkring kvinten

Tredje metode handler om at spille rundt omkring kvinten. Det er et ret sjovt trick, som man hurtig kan omsætte og være ret kreativ med. Det handler om at spille en halv tone over og under kvinten (tonen E) i Am6 akkorden.


Især at spille en halv tone under kvinten giver denne her lidt skæve og dystre lyd, som Django er så kendt for.


Hvis man spiller en halv tone under kvinten (dvs. tonen Eb) sammen med grundtone (A), terts (C) og 6'er (F#), så har man en diminished skala (formindsket skala).


En formindsket skala er en såkaldt symetrisk skala, det betyder, at der er lige langt interval mellem hver tone i skalaen. Nemlig et mol-interval (eller tre halve toner). Derfor er der også kun fire toner i den. I det her tilfælde altså tonerne Eb, F#, A, C. Det var en metode som Django brugte ofte og som er meget karakteristisk for hans lyd.


Så ser du en mol akkord, så tænk, at du kan spille en formindsket skala udfra b5, grundtone, terts eller 6'er.


Iøvrigt, så kan man også spille en halv tone under tertsen og grundtonen i en mol akkord. Det lyder også ret godt og giver en melankolsk og dyster lyd.


Afslutning

Til sidst vil jeg bare anbefale, at man finder nogle backing tracks der går i mol og så prøver de tre metoder af.


Har du spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig i kommentarfeltet!


God fornøjelse med øvningen! :)





0 visninger

Bjørn Fred Jensen I Denmark I tlf: 52894106 I Guitarbjorn